Vad är Rekond?

Rekond stavas med k och är en förkortning av det svenska ordet rekonditionering. På engelska kallas det detailing eller valeting. Begreppet rekond är väldigt brett. För vissa betyder det att bilen tvättas utvändigt och invändigt. För andra är rekond när bilen poleras och rengörs noggrant. Vi har väldigt höga krav på rekond och tvätt. När vi tvättar din bil är vi noga med att inte orsaka repor från tvättvantar eller smutsiga microfiberdukar. Grundtanken är att få bilen så ren och blank som möjligt med så lite kontakt med lacken som möjligt. Vi använder de minst aggressiva medlen och metoderna primärt men växlar upp vid behov och anpassar oss självklart för bästa möjliga resultat.

Ordlista

Eftersom vi är rätt nördiga kring det här med bilvård använder vi ibland ord som inte alla hänger med på vad dom betyder. Här förklarar vi vissa:

Avfettning - För att få bort hårt sittande smuts räcker inte ett vanligt bilschampo. Då används avfettning. Vi använder både alkalisk och kallavfettning för att avlägsna olika typer av smuts.

Foam - Skum. Läggs oftast på med högtryckstvätt och är olika aggressivt beroende på vilket medel som används och hur koncentrerat det blandas. Oftast lägger vi på vanligt schampo som foam efter avspolning av avfettningen för att ytterligare få bort smuts samt neutralisera eventuell kvarvarande avfettning. På en väl omhändertagen bil med lackskydd räcker oftast en mild foam som första steg i en underhållstvätt.

Dekontaminering - Borttagning av föroreningar i lacken. För oss innebär det exempelvis kåda, vattenfläckar (mineraler) och flygrost som inte går bort i andra delar av tvättprocessen.

Flygrost - Främst bromsar och dubbar avger små partiklar av metall som sätter sig på lacken och på fälgarna och börjar där rosta och därmed fastna. Vi föredrar att avlägsna dessa med kemikalier då det är skonsammast mot lacken. Att polera en bil där flygrosten ej är borttagen är inte bra då dessa små rostiga metallpartiklar fastnar i polertrissan och kan repa lacken. Rätt så kontraproduktivt.

Lera - Ibland sitter smuts och annat så hårt i lacken att resten av tvättandet och kemikalierna inte räcker till. Då används en speciell fordonslera som man försiktigt gnider fram och tillbaka över lacken och då fastnar smutsen i leran som viks, knådas och byts ut beroende på hur mycket smuts som fångas upp. Efter att bilen har lerats behövs den i princip alltid poleras pga de mikrorepor som orsakas och metoden är därför inte en del av en normal underhållstvätt eller enklare rekond.

Lackskyddsbooster - Ceramic quick coat. Top Up. Förbättrar glans, smutsavvisning och vattenavrinning på ett befintligt lackskydd.

Vax - Läggs som en tunn hinna över lacken för att förbättra glans, smutsavvisning och vattenavrinning. Håller veckor till månader och har svag motståndskraft mot kemikalier och ingen motståndskraft mot repor. Ett vax består oftast av organiska material såsom carnauba och bivax som mestadels försvinner efter en avfettning men på senare år har det kommit en del spännande produkter med diverse tillsatser för att öka hållbarheten/livslängden.

Lackförsegling - Läggs som en tunn hinna över lacken och binder sig delvis när den fyller ut mikroskopiska porer i klarlacken. Används även den för att förbättra glans, smutsavvisning och vattenavrinning. Håller månader till år och har viss motståndskraft mot kemikalier men ingen motståndskraft mot repor. En lackförsegling är oftast syntetiskt (konstgjord) och man kan lägga på vax efteråt för "dubbelt skydd".

Lackskydd - Blir till ett tunt, högglansigt och glasliknande (keramiskt) skikt som semi-permanent binder sig med lacken. Denna hinna är betydligt hårdare än själva lacken och ger skydd mot små repor, syra från fågelspillning, kemikalier m.m. Smutsavvisning och vattenavrinning är väldigt hög och hållbarheten är flerårig. Vi erbjuder lackskydd som håller i upp till 9 år med en hårdhet på 10H. Keramiska lackskydd ska inte vaxas eller förseglas. Speciella produkter ska användas eftersom exempelvis vaxet lägger sig ovanpå lackskyddet och med sina sämre egenskaper faktiskt dämpar vissa av lackskyddets fördelar tills dess att vaxet har tvättats eller nötts bort. Att applicera ett keramiskt lackskydd ställer höga krav på förarbete, klimat och metoder. Vi är ackrediterade/certifierade av Gtechniq och vi ingår därför i deras nätverk av ca 1000 företag världen över som får arbeta med deras professionella produkter.

Lack-korrigering - Här maskeras inte reporna utan dom tas bort permanent genom att polera bort dom. Bilar som fått smaka på bensinstationernas automattvätt eller felaktigt utförd handtvätt, kanske t.o.m. med tvättsvamp (brrrr), kan behöva polering i flera steg för att återfå sin glans. Lack-korrigering är ett hantverk och även om vi har det senaste i maskinväg och medel är det alltid personen som utför arbetet som dikterar resultatet. Här väljer man nån med koll. Typ oss.

Compounding - Grov polering. Tidigare användes ordet "rubbing" men de medel som används idag har en betydligt mer avancerad sammansättning. Vi använder oss av flera olika compounds beroende på vilka defekter som finns och hur hård lacken är. I princip är compound en form av högteknologisk flytande sandpapper och liksom just sandpapper finns det olika grovlek och märken att välja på.

Polish - Finare polering. Kan i vissa fall användas för sig själv för att ta bort mindre repor men är oftast det steg som kommer efter compounding för att ytterligare förfina lackens glans och djup. Även här arbetar vi med olika medel beroende på situation och objekt.

Glaze - Ibland vill man tillfälligt förbättra glansen i lacken. Kanske ska bilen säljas? Privatleasingen återlämnas? Eller så vill man helt enkelt ha en fin bil utan gräva så djupt i plånboken. Då väljer man någon av våra enklare paket där lacken får en enklare polering och små repor maskeras. Hur vet man om våra konkurrenter lack-korrigerar eller tillfälligt förbättrar glansen? Hos vissa framgår det faktiskt inte. Fråga! Vi kör i alla fall öppna kort.

Hydrofobisk - Betyder rädd för vatten rakt översatt. När lacken är behandlad med vissa medel blir den hydrofobisk dvs vattnet har väldigt svårt att stanna kvar på ytan. Vattnet bildar droppar istället för att rinna ut till en hinna. Utöver en skön effekt är det praktiskt då smutsen som fastnar på dropparna hänger med när dropparna åker av. Lacken blir med andra ord lättare att hålla ren.

PPF - Förkortning för Paint Protection Film som även kallas stenskottsfilm eller stenskottsfoliering. Ibland vill man skydda utsatta delar av bilen för stenskott och annan åverkan och då lägger man en tålig plastfilm. Det här kan vi lösa. Vi jobbar endast med PPF från STEK. Den är 3 gånger dyrare än de flesta andra filmer men den är fantastisk :)